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Fantoche Animation Film Festival – When Animation meets Game Design

September 9, 2017 @ 14:15 - 15:00

At the Fantoche international animation film festival in Baden the SGDA will present the lecture „When Animation meets Game Design„, marking the beginning of a series of lectures titled  „Interactive Storytellers“, which is supported by the Migros Cultural Percentage and strives to explore how (digital) stories are told by the media and by creative artists, notably in the context of games. How do creative artists work together with game developers, and how are their works consumed – today and in the future? We have invited the Swiss studio Playables and studio Bulbware from Poland to find some answers to these questions.

Playables is composed of animation artist Michael Frei and game developer Mario von Rickenbach. Together they create works which blur the lines between animation films and digital games. They have already earned a sizeable list of awards, and at Fantoche they will, among other things, present their new project „Kids“. They will also talk about the synergies between animation artists and game developers, how they influence storytelling, and how they shape the finished product and its perception.

Studio Bulbware is composed of Szymon Lukasik and Artur Mikolajczyk, creators of the award-winning game Bulb Boy, which is animated in the vein of old cartoons, and whose visual style influences the atmosphere and tonality of the story.

The lecture „When Animation meets Game Design“ will be held in english and centers around the craft and the creative process. Ideally, animation artists and game developers alike will be inspired to think outside of their respective industries, and to find new ways to collaborate. After the presentations there will be a Q&A session.

 

 

 

 

         

Am internationalen Animationsfilmfestival Fantoche in Baden wird die SGDA die Veranstaltung  „When Animation meets Game Design“ präsentieren, die zugleich den Auftakt zur Vortragsreihe „Interactive Storytellers“ machen wird, die vom Migros Kulturprozent unterstützt wird. Hierbei geht es um die Frage, wie (digitale) Geschichten aktuell von Medien- und Kulturschaffenden erzählt werden, insbesondere im Kontext von Games. Wie arbeiten professionelle Kulturschaffende mit Spielentwicklerinnen und -entwickler zusammen? Und wie werden die Werke konsumiert – heute und in Zukunft? Wir haben dazu das Schweizer Studio Playables und das polnische Studio Bulbware nach Baden eingeladen.

Playables sind Michael Frei und Mario von Rickenbach. Michael Frei kommt aus dem Animationsbereich und hat sich mit dem Spielentwickler Mario von Rickenbach zusammengeschlossen, um Spiele zu kreieren, welche die Grenze zur Animation verwischen und umgekehrt. Sie können auf ein beeindruckendes Palmarés an Preisen zurückblicken und werden am Fantoche unter anderem ihr neues Projekt „Kids“ vorstellen. Sie werden erläutern, wo es zwischen Animateuren und Game Designern Synergien gibt und was dies für das Storytelling bedeutet sowie für das fertige Produkt und dessen Rezeption.

Das Studio Bulbware besteht aus Szymon Lukasik und Artur Mikolajczyk, die für ihr mehrfach ausgezeichnetes Spiel Bulb Boy eine besondere Art der Grafik gewählt haben, die an Animationsfilme aus längst vergangenen Zeiten erinnert. Sie haben die visuelle Komponente dazu genutzt, um die Atmosphäre und die Tonalität der im Spiel erzählten Geschichte zu beeinflussen.

Die Veranstaltung „When Animation meets Game Design“ wird in englischer Sprache gehalten und erzählt vom konkreten Handwerk und Vorgehen. Dadurch sollen sowohl Animationsfilmer als auch Spielentwickler angeregt werden, über die Branchen hinweg zu denken und neue Zusammenarbeiten zu suchen. Im Anschluss an die Präsentationen besteht die Möglichkeit, den Rednern Fragen zu stellen.